Κεφάλι γυναίκας με μαλλιά νότες

Όνομα: Μαρία Άννα Σοφία Καικιλία

 
Επίθετο: Καλογεροπούλου

Μακρόσυρτο ομολογουμένως όνομα, καθότι το ζεύγος Καλογεροπούλου πιάστηκε απροετοίμαστο μπροστά στη γέννα ενός ακόμη κοριτσιού.

Με πρωτότοκη κόρη την Υακίνθη - ή αλλιώς Jackie! - η μαμά Ευαγγελία ποθούσε τόσο πολύ ένα αγόρι για να κλείσει όπως-όπως τις ανοιχτές πληγές της από τον πρόωρο χαμό του μονάκριβου γιού της. Έτσι, στο 'χαρτί' συμπληρώθηκαν διάφορα ονόματα, με πιο προφητικό το Καικιλία - Προστάτιδα της Μουσικής Τέχνης!, από τον μπαμπά της νεογέννητης - Γιώργο.

Το ανδρόγυνο, λοιπόν, Καλογεροπούλου έφερε στον κόσμο τη Μαρία ΚΑΛΛΑΣ, όπως μετονομάστηκαν οικογενειακώς μετά τη μετανάστευση στη Νέα Υόρκη.

Η κάθε μια πτυχή του χαρακτήρα της Μαρίας ήταν το απόλυτο δημιούργημα της μητέρας της, η οποία στα πιο τρυφερά πρώτα της βήματα της στέρησε την - δυστυχώς αναντικατάστατη! - μητρική αγάπη. Η Μαρία ήρθε στη ζωή στη θέση κάποιου πολυπόθητου αγοριού.

Άρα, η προσοχή που της "άξιζε" έπρεπε να είναι αντιστρόφως ανάλογη…

Η μητέρα της, επίσης, ως γόνος στρατιωτικών ήταν αυστηρή και άκρως καταπιεστική, κάνοντας “projection” των δικών της ονείρων πάνω στο παιδί της. Με το που αντιλήφθηκε τη χαρισματική φωνή της Μαρίας, η παιδική ανεμελιά διεκόπη άγαρμπα, με μοναδικό στόχο να την κάνει Prima Donna.

Η μαμά Ευαγγελία δεν κατόρθωσε να γίνει διάσημη ηθοποιός. Ως εκ τούτου, αυτό το όνειρο όφειλε να πραγματοποιηθεί από την κόρη Μαρία… 

Η έφηβη Μαρία, συνειδητοποιώντας καθώς μεγάλωνε τη μέτρια εμφάνισή της έναντι της αδελφής της και στερημένη ως βρέφος από μητρική αγάπη, κατέληξε βουλιμική και κατ’ επέκταση υπέρβαρη. Αδύναμη να λύσει τους ψυχικούς κόμπους της, αντέδρασε επιθετικά προς τον εαυτό της, τιμωρώντας τον ακόμη πιο ισοπεδωτικά. 

Οι “αυτό-άνοσες” τιμωρίες δε σταμάτησαν εκεί. Η καταρρακωμένη αυτοπεποίθησή της γιγάντωσε την τελειομανία της σε όλους τους τομείς και ειδικά στη μουσική, η οποία λόγω του ταλέντου της λειτουργούσε ως αντίβαρο για μια πιο ισορροπημένη προσωπικότητα. Η αυτοκριτική που ασκούσε ήταν εξαντλητική.

Ο Τζιοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι, μια πατρική φιγούρα με τα διπλά της χρόνια, έδωσε απλόχερα θαυμασμό τόσο στην καλλιτεχνική όσο και στη γυναικεία της φύση, που ο γάμος ήταν μονόδρομος. Ο Μενεγκίνι πήρε στα χέρια του τη Μαρία - ένα αστείρευτα χαρισματικό παχουλό κορίτσι - και το μεταμόρφωσε στην ΚΑΛΛΑΣ - μια ντίβα της λυρικής σκηνής ανά την υφήλιο.

Η ΚΑΛΛΑΣ από Ασχημόπαπο έγινε Κύκνος, κατακτώντας το American Dream!

Μετουσιώθηκε σε μια κομψή αριστοκράτισσα, σε απόλυτη μίμηση των μεγαλο-κυριών του παγκόσμιου jet set. Ανακαλύπτοντας τί σημαίνει ‘haute couture’, έδινε μαθήματα ενδυματολογικής καλαισθησίας. Αυτό συνδυασμένο με blasé ύφος ήταν το πέπλο μυστηρίου που κάλυπτε με αραχνοΰφαντη α-διαφάνεια την αληθινή της ταυτότητα.

Στην ουσία κατασκεύασε μια ‘persona’ - αδύνατον να την αντιγράψεις, να την προσεγγίσεις, και πολύ περισσότερο να την κατακτήσεις.    

Είχε μελετήσει με ακρίβεια το στήσιμο του κορμιού της στις ολόσωμες φωτογραφίες, μιλούσε με σταθερή μπάσα φωνή επιβάλλοντας την παρουσία της στον χώρο, κοιτούσε με λάγνα μισόκλειστα μάτια ανασηκώνοντας με μετρημένη υπεροψία το φρύδι, χαμογελούσε πλατιά με δόσεις αυταρέσκειας. Μια εικόνα … χίλιες σκέψεις!

Από τη μια έχουμε τα δεδομένα της εποχής, που απαιτούσαν την εικόνα ενός ειδώλου αψεγάδιαστη, και από την άλλη έχουμε μια γυναίκα που η φιλοδοξία της να σαγηνέψει τους πάντες αποτελούσε μια ξεκάθαρη απόδειξη του μεγέθους της ματαίωσης που δέχτηκε στην παιδική της ηλικία.  

Όποιος ξέρει να παρατηρεί και να βλέπει πέρα από τα είδωλα, μπορεί να διακρίνει το εύθραυστο κοριτσάκι που κρύβεται πίσω από την ντίβα, παραμερίζοντας τη στιβαρή σκληράδα που ή ίδια ήθελε να σερβίρει στο κοινό της για να μην την κατασπαράξει.

Και παρότι έκρυβε με εντυπωσιακή επιμέλεια την ευαισθησία της για να μη γίνει εύκολη λεία, το κοινό της δεν της χαρίστηκε όταν η φωνή της την εγκατέλειψε. Στο πρώτο ήδη “φωνητικό παραστράτημα” η αποκαθήλωσή της έγινε ‘βίαια’ και ‘ανήθικα’.

Έναν παρόμοιο, όμως, ‘βίαιο’ και ‘ανήθικο’ συναισθηματικό κύκλο έζησε και στην αγκαλιά του πάμπλουτου Σμυρνιού. Μια ανεκπλήρωτη «αγάπη» ανάμεσα στη Μαρία και τον Άρη; Ή ένας φλογερός «έρωτας» ανάμεσα στην ΚΑΛΛΑΣ και τον ΩΝΑΣΗ;

Αυτός είναι ένας δυσδιάκριτος διαχωρισμός που πιθανότατα ούτε οι ίδιοι να τόλμησαν να τον αποκωδικοποιήσουν ποτέ.

Όπως και να ’χει … η ΚΑΛΛΑΣ αφέθηκε ολοκληρωτικά στη γοητεία του δυναμισμού που εξέπεμπε και εγκατέλειψε τον Μενεγκίνι για χάρη του. Βέβαια, πάλι βρέθηκε στην αγκαλιά ενός πολύ μεγαλύτερου άντρα, σημάδι του ενδόμυχου πόθου της να βρει κάλυψη και προστασία.

Παρόλα αυτά, η ευτυχία της κοντά του ξεχείλιζε σε βαθμό ασυγκράτητο. Είχε επιτέλους μπροστά της τον άνθρωπο που την έκανε να χαμογελά με πηγαία φυσικότητα. Εκείνος, όμως, συνέχισε στο επόμενο απόρθητο λιμάνι, την χήρα του Kennedy - Jackie - απτόητος μπρος στο ‘συνεχές’ των κατακτήσεων.

Η ιστορία, λοιπόν, έχει ως εξής: ο Τζιοβάννι αγάπησε τη Μαρία – η Μαρία τον Άρη – και ο Άρης τον γιό του.

Η αλήθεια είναι ότι ο Ωνάσης έδειξε για πρώτη και τελευταία φορά να πονά από αληθινή αγάπη όταν έχασε τον γιό του Αλέξανδρο. Αυτή, άλλωστε, ήταν και η αιτία που κατέρρευσε και στο τέλος πέθανε.

Δυο χρόνια μετά ‘έφυγε’ και η Μαρία, καταβεβλημένη από μοναξιά και κατάθλιψη. Το ίδιο της το ταλέντο αποδείχτηκε τόσο αξεπέραστα μεγάλο που δε θα μπορούσε στο τέλος παρά να την ‘καταπιεί’.

Και τί απέμεινε απ’ αυτήν τη φιγούρα … με πρόσωπο που θύμιζε αρχαία μάσκα σε τραγωδία … με τεράστια μαύρα μάτια και προεξέχοντα ζυγωματικά;

Το μεγαλείο της Τέχνης της που διαχρονικά μας ταξιδεύει στη σαγήνη και το ανατριχιαστικά καθαρό μέταλλο της φωνής της που τρεμοπαίζει στα πικάπ:

Διαβάστε Σχετικά…