Απαγορευτικό σήμα για το click

To click or not to click

 

Παραφράζοντας το γνωστό to be or not to be” – “να ζει κανείς ή να μη ζει” του Shakespeare, σήμερα η λέξη «be» έχει αντικατασταθεί με τη λέξη «click».

Στην εποχή των social media και του internet το «click» ως πράξη και ως σημασία έχει πάρει τη θέση του «be», δηλαδή του «Υπάρχω». Πατώντας το κουμπί δηλώνεις την παρουσία σου, την προτίμησή σου. Κάνω click, άρα υπάρχω!

Είναι εκείνη η μικρή - σχεδόν ανεπαίσθητη κίνηση - που κάνεις, χωρίς κόπο και ιδιαίτερη σκέψη!

Εκεί βρίσκεται όλο το νόημα και η ουσία, σε αυτήν την χωρίς ‘κόπο και σκέψη’ φράση. Ξαφνικά αποκτάς πρόσβαση, πληροφορίες, γνώσεις, και πολλά άλλα, χωρίς ‘κόπο και σκέψη’. Κι εδώ βρίσκεται το παράδοξο, γιατί στον πραγματικό κόσμο όλα τα παραπάνω συνήθως τα αποκτούμε με ‘κόπο και σκέψη’!

Μέσα σε αυτήν την εικονική πραγματικότητα μπορεί να νιώσουμε παντοδύναμοι, σπουδαίοι, σημαντικοί, ασφαλείς, κάτι που δεν είναι κακό, αλλά δεν είναι και απόλυτα αληθινό. Γιατί μόλις αποσυνδεθούμε από αυτόν τον εικονικό κόσμο, τότε μπορούμε να μετρήσουμε τις δυνάμεις μας, και στον απολογισμό πολλές φορές είμαστε μείoν.

Και για να είμαστε αντικειμενικοί και δίκαιοι, τα οφέλη αυτού του νέου εργαλείου δεν είναι και λίγα, και προσωπικά είμαι ο τελευταίος που θα “δαιμονοποιήσω” το Internet, τα social media, και όλα τα σχετικά.

Αλλά δεν μπορούμε και να εφησυχάσουμε μπροστά σε ένα φαινόμενο, σχετικά νέο, του οποίου ακόμη δεν είναι εύκολο να μετρήσουμε με σαφήνεια την κοινωνικοσυναισθηματική και ψυχική επίδραση που θα έχει στον πληθυσμό, και ιδιαιτέρα στους νέους.

Η πιο ορθολογική προσέγγιση, λοιπόν, είναι η πρόληψη. Όχι αφορισμοί αλλά ούτε και άκριτη αποδοχή. Χρειάζεται συνειδητή και λελογισμένη χρήση!

Με το «click» θα έπρεπε να ανοίγουμε το παράθυρο σε έναν κόσμο γεμάτο πράγματα που μας περιμένουν να τα ανακαλύψουμε, ως συμπλήρωμα και ποικιλία, και όχι ως υποκατάστατο της ζωής.

Ναι, λοιπόν, στο «click», αλλά όχι στο άσκοπο, στο καταναγκαστικό, στο χωρίς ‘κόπο και σκέψη’ «click»! Ναι στο click αλλά όχι στο εν λευκώ click.*

*«Μην κλικάρεις εν λευκώ»: Μία καμπάνια του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου

 

Σωτήρης Χιλλ - Ψυχολόγος
Αναγνώστης του Macroskopio

 

Διαβάστε Σχετικά…